Vedtekter for
Velferd og Innovasjonspartiet VIPartiet
(tidligere Helsepartiet)
vedtatt i Ekstraordinært Landsmøte 29.11.24.
§ 1.1 NAVN.
Navnet på partiet er Velferd og Innovasjonspartiet, med forkortelsen VIPartiet. Den engelske utgaven av navnet er The Welfare and Innovation Party.
Lokallagenes navn er Velferd og Innovasjonspartiet + fylkes-, kommune- eller andre stedsnavn, for eksempel Velferd og Innovasjonspartiet Oslo. Velferd og Innovasjonspartiet forkortes VIPartiet [fylkes-, kommune- eller andre stedsnavn]. Med lokallag menes alle underliggende lag.
Navn på godkjente sideorganisasjoner følger samme mønster som for lokallag.
§ 1.2 VÅRT FORMÅL
Velferd og Innovasjonspartiet vil arbeide for å ta vare på velferdsstaten og miljøet, skape et samfunn som stimulerer til innovasjon, et produktivt næringsliv, kulturutvikling og en frisk befolkning.
§ 1.3 VÅR VISJON – ET FRISKERE NORGE
Vår visjon er Et friskere Norge, og med det mener vi både et friskere samfunn og en friskere befolkning. En frisk befolkning er grunnlaget for å skape en bærekraftig velferdsstat, og et samfunn som er åpent for innovasjon og nye løsninger.
Å være frisk og å holde seg frisk er av enorm verdi for hver og en av oss. Det er en forutsetning for å leve de livene vi drømmer om og for å kunne arbeide og selv skaffe seg inntekter.
En friskere befolkning har også stor betydning for offentlige kostnader til helsevesenet og velferdsytelser. Hvis det er færre som trenger helsehjelp og velferdsytelser, har vi muligheter til å gi de som trenger det enda bedre hjelp.
Videre betyr det at flere kan bidra til å løse arbeidsoppgavene i samfunnet, og flere vil være i inntektsgivende arbeid slik at det blir økte skatteinntekter.
I et friskere samfunn har vi varmen til å ta vare på hverandre, bry oss om hverandre og skape trygghet. Og det er et samfunn som heier på og verdsetter frivilligheten.
For å skape et friskere samfunn må vi sikre at vi har et landbruk og et havbruk som gir oss mat som er god for vår helse, og vi må vektlegge egenproduksjon og beredskap.
I et friskt samfunn får enkeltindividers kreativitet og skaperevne blomstre til glede for oss alle. Det er et samfunn preget av nysgjerrighet og pågangsmot.
For å oppnå et friskere samfunn er ytringsfrihet og demokrati en forutsetning, og forutsetningen for ytringsfrihet er ytringsmulighet. Da vil samfunnet tåle uenighet uten at motstemmer blir kansellert.
§ 1.4 VÅRT IDEOLOGISKE FUNDAMENT
Velferd og Innovasjonspartiet kan samarbeide med alle politiske partier og organisasjoner som kan bidra til en samfunns-utvikling i retning VIPartiets verdier og saker. Våre politiske programmer har som hovedmålsetning å skape et best mulig miljø der alle kan oppleve trygghet, glede og mening. Virkemidlene er godt næringsgrunnlag, solide velferdstjenester, et bredt kulturtilbud, og sterk beredskap og infrastruktur.
§ 1.5 VÅRE VERDIER
Våre verdier skal ligge til grunn for hvordan vi oppfører oss mot hverandre i VIPartiet. Det er også disse verdiene som skal danne grunnlaget for vår politikk, og som vi vil arbeide for å styrke i det norske samfunnet.
Medmenneskelighet
Vi bryr oss om hverandre, og vi lytter til hverandres meninger.
Vi tar vare på hverandre og behandler alle med respekt og verdighet.
Troverdighet
Vi er ærlige og etterrettelige, søker å være konsekvente i ord og handling, og det er et mål at andre har tillit til oss.
Nysgjerrighet
Vi leter etter nye muligheter til å skape verdi og mening for den enkelte og for felleskapet.
Vi tåler uenighet, og viser interesse for hverandres perspektiver.
Vi tror de beste løsningene blir til gjennom meningsbrytninger og kreativitet.
Tilhørighet
Vi ønsker et miljø der alle føler seg velkommen, og kan uttrykke seg uten frykt.
Vi styrker samhold gjennom samarbeid og inkludering, der hver og en sin innsats er verdifull.
Vi påtar oss med glede oppgaver vi behersker, og vi overlater gjerne arbeidsoppgaver og myndighet til andre, slik at vi kan nyttiggjøre oss hverandres kompetanse og arbeidsevne.
Vi har glede av å se fremdrift og av å skape noe nytt sammen.
§ 1.6 STORTINGSVALGPROGRAM, FYLKES- OG LOKALVALGPROGRAMMER
Stortingsvalgprogrammer og programmer for valg til kommunestyre og fylkesting skal bygge på våre verdier og være i tråd med partiets visjon. Stortingsvalgprogram vedtas av partiets landsmøte de årene det er stortingsvalg. Foregående landsmøte velger programkomité. Stortingsvalgprogrammet kan vedtas med alminnelig flertall.
Lokal- og fylkeslag kan utarbeide egne valgprogrammer for kommunestyre- og fylkestingsvalg innen de rammene partiets visjon, verdier og eksisterende stortingsprogram gir. Programmer til valg på kommunestyre og fylkesting skal godkjennes av Sentralstyret.
§ 2.1 MEDLEMSKAP
Medlemskap er åpent for alle som støtter VIPartiets formål og prinsipprogrammer, og som ikke er medlem av et annet parti, eller støtter en uavhengig liste.
Alle som er villig til å forplikte seg til partiets vedtekter og etiske regler er velkommen som medlemmer. Som aktivt medlem/påtar seg verv, vil man bidra til at partiets verdigrunnlag er styrende for alt organisatorisk/politisk arbeid.
Medlemmene plikter å oppdatere endring i adresse, e-post og telefonnummer. Endringene kan gjøres av medlemmet selv digitalt, eller sendes til medlemsansvarlig i partiet.
Kun betalende medlemmer med gyldig medlemskap, har stemmerett og er valgbare.
Ved stiftelse av fylkeslag, lokallag og bydelslag gjelder eget reglement.
Det tillates ikke bruk av fullmakter på møter i VIPartiet.
Medlemmer som ikke ønsker tillits- eller folkevalgte verv, og som ikke vil engasjere seg aktivt, kan få sitt medlemskap registrert som Sponsor. En slik tilknytning gjør at man mister sin rett til å delta i den formelle demokratiske beslutningsprosessen i sin kommuneforening eller fylkesorganisasjon.
§ 2.2 VALGBARHET
Kun betalende medlemmer er valgbare i VIPartiets organer, når § 2.1 er oppfylt.
For å kunne være valgbar inngås det en avtale med VIPartiet.
For å kunne delta ved nominasjon av kandidater til kommune - fylkes- og stortingsvalg, og være valgbar som delegat til nominasjonsmøte, på fylkesnivå og stortingsvalgdistrikt, må man være stemmeberettiget medlem, og ved valget det nomineres til være valgbar i kommunen etter Valgloven.
§ 2.3 KONFIDENSIALITET
I arbeid med organisatoriske forhold i partiet, vil tillitsvalgte få kjennskap til informasjon som er beskyttet ved lov. Partiet behandler sensitiv personinformasjon som nødvendig del av medlemsforvaltning, og alle tillitsvalgte plikter å sette seg inn i det relevante regelverket (Personopplysningsloven).
Alle som innehar et tillitsverv i VIPartiet har taushetsplikt om slik informasjon, samt forhold klassifisert som konfidensiell etter partiets regelverk. Dette er spesifisert i konfidensialitetserklæringen. Tillitsvalgte, i styrer, komiteer, utvalg og som representanter for VIPartiet, skal undertegne en slik erklæring.
§ 2.4 KONTINGENT
Sentralstyret har ansvar for fastsetting av kontingent, samt fordelingsnøkkel.
Landsstyret skal vedta kontingent og fordelingsnøkkel ved å ratifisere Sentralstyrets innstilling j.fr. §4.2.B.
Frem til Landsstyret er på plass, skal Sentralstyret fastsette kontingent og fordelingsnøkkel.
Sentralstyret skal stå for innhentning av kontingenten. Kontingenten gjelder for ett kalenderår og forfaller 20. januar gjeldende år.
Nye medlemmer som melder seg inn fra 1.august vil få en redusert kontingent ut året.
Kun betalende medlemmer har stemmerett i VIpartiets møter og er valgbare i organer, når § 2.1 er oppfylt. Medlemmer i godkjente sideorganisasjoner har stemmerett og er valgbare når § 2.1 er oppfylt.
§ 2.4.1 FORDELING TIL FYLKESSTYRENE OG KOMMUNELAG
Fylkeslagene og lokallagene får overført kontingent etter fordelingsnøkkel, utarbeidet av sentralstyret og ratifisert av landsstyret, men kun etter at Årsmøteprotokoll er skrevet, signert, registrert i Brønnøysundregistrene og sendt Organisasjonsutvalget for arkivering. Frist for registrering, rapportering og arkivering er 1.mai.
§ 3. VEDTEKTSENDRINGER
Endringer av Vedtektenes §§ 1 – 3 og 9 kan bare behandles på ordinært Landsmøte med ¾ flertall. For at endringen skal tre i kraft, må vedtaket gjentas med 3/4 flertall i påfølgende ordinære Landsmøte.
Endringer i § 4 kan kun behandles på ordinært Landsmøte med 2/3 flertall. For at endringen skal tre i kraft, må vedtaket gjentas med 3/4 flertall i ekstraordinært landsmøte minst seks måneder senere, eller 2/3 flertall i påfølgende ordinære Landsmøte.
Øvrige paragrafer kan behandles og endres i ordinært eller ekstraordinært Landsmøte/årsmøte, med 2/3 flertall av avgitte stemmer.
Forslag om vedtektsendringer må være sendt Sentralstyret i henhold til frister vedtatt av Sentralstyret, som sendes sammen med innkallingen til ordinært eller ekstraordinært Landsmøte.
§ 4.1 Organisasjonsledd
VIPartiet kan ha følgende organisasjonsledd:
- Hovedorganisasjon
- Fylkeslag
- Lokallag/bydelslag
Sideorganisasjoner
- Eksempelvis, men ikke begrenset til:
- Ungdomsorganisasjon med fylkeslag
- Seniororganisasjon med fylkeslag
- Studentforum med lokallag/bydelslag
- Kvinneforum med lokallag/bydelslag
Overnevnte organisasjonsledd er å anse som selvstendige rettsobjekter og økonomiske enheter. Styret er i hvert tilfelle ansvarlig for økonomiske disposisjoner og inngåtte avtaleforhold, frem til årsmøtet har godkjent regnskapet. Det er ikke anledning til å stifte ekstern gjeld.
Hovedorganisasjonen skal alltid eksistere.
Opprettelse av sideorganisasjoner og lokal- og bydelslag skal godkjennes av Sentralstyret. Hvert organisasjonsledd og folkevalgte grupper skal følge VIPartiets vedtekter, regler for profilering og økonomireglement.
Fylkeslag, lokallag/bydelslag og sideorganisasjoner opprettes og nedlegges etter hva medlemsgrunnlaget og aktivitetsnivået tilsier. Ved eventuelle tvister, er Sentralstyret overordnet.
Sentralstyret er Partiets Utøvende organ inntil Sentralstyret velger et nytt Utøvende organ for partiet. Dersom Sentralstyret beslutter at Landsmøtet ikke avholdes, kan 25 prosent av medlemmene kreve Landsmøtet avholdt. Sentralstyret må da arrangere Landsmøtet innen åtte uker.
§ 4.2 HOVEDORGANISASJONEN
Velferd- og innovasjonspartiets hovedorganisasjon har følgende organer:
A. Landsmøtet.
B. Landsstyret.
C. Sentralstyret.
A. LANDSMØTET
Landsmøtet er VIPartiets øverste organ og myndighet. Landsmøtet avholdes innen utgangen av mai hvert år, og innkalles av Sentralstyret med minimum seks ukers varsel. Innkalling sendes medlemmene direkte eller til fylkeslagenes styrer.
Forslag som ønskes behandlet på Landsmøtet må sendes Sentralstyret innen frister som kommer frem av innkallingen.
Saksliste og øvrige dokumenter skal sendes ut evt. gjøres tilgjengelig for alle med møterett senest to uker før Landsmøtet.
Følgende er delegater til Landsmøtet med forslags-, tale-, og stemmerett:
- Sentralstyrets medlemmer
- Stortingsgruppen
- Regjeringsgruppen
- Fylkesordførere eller gruppeledere i fylkestingsgruppene
- Fylkeslagets representant i landsstyret + én delegat (2 fra hvert fylkeslag)
- Sideorganisasjonene skal ha fem (3) delegater hver
- I tillegg skal fylkeslagene representeres med delegater etter Sainte-Laguës metode basert på gyldige medlemmer 1. februar i året Landsmøtet avholdes
Sentralstyret skal foreslå til Landsstyret hvor mange ekstra delegater som skal velges i fylkeslagene til Landsmøtet. Totalt antall delegater til Landsmøtet skal ikke overstige 150.
Sentralstyret kan invitere gjester med talerett.
Landsmøtet skal:
- Godkjenne innkalling
- Godkjenne Sentralstyrets innstilling til saksliste, dagsorden og forretningsorden
- Velge ordstyrer(e), referenter, tellekorps, protokollunderskrivere og eventuelt redaksjonskomité.
- Behandle Sentralstyrets årsmelding, med regnskap og revisjonsberetningen.
- Behandle forslag til endringer i VIPartiets vedtekter.
- Drøfte aktuelle politiske spørsmål.
- Behandle og vedta VIPartiets politiske programmer etter føringene i §1.2, §1.3 og §1.4.
- Velge eventuelle programkomiteer.
- Velge Sentralstyre med 7, 9, eller 11 medlemmer og 3 varamedlemmer for 2 år av gangen.
- Partileder – som skal velges i mellomvalg år f.o.m. 2028
- 1. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- 2. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- 4, 6,-eller 8 sentralstyremedlemmer – der 50% +1 velges i mellomvalgår, og resterende i valgår
- 4 varamedlemmer i rekkefølge – der 2 velges i mellomvalgår og 2 i valgår
- Velge valgkomité med 5 medlemmer og 3 vara i rekkefølge
Sentralstyret kan supplere med medlemmer hvis en eller flere medlemmer fratrer valgkomitéens arbeid.
Valgkomitéens medlemmer er ikke valgbare som partileder, eller nestledere eller til Sentralstyret i partiet.
Landsmøtet er beslutningsdyktig når innkallingen har skjedd etter korrekt fremgangsmåte til medlemmene, fylkeslagene og sideorganisasjonene, og minst en leder og halvparten av sentralstyret er tilstedeværende.
Møtet kan gjennomføres med fysisk oppmøte, digitalt eller som hybrid-møte.
Ekstraordinært landsmøte eller årsmøte
Ekstraordinært landsmøte/årsmøte avholdes når Sentralstyret ved simpelt flertall, Landsstyret ved simpelt flertall eller halvparten av fylkeslagene krever det. Ekstraordinært landsmøte innkalles med minst tre ukers varsel og behandler kun saker som er angitt i innkallingen.
For øvrig gjelder samme regler for tale-, stemme- og møterett og valgbarhet som for ordinære landsmøter.
B. LANDSSTYRET
Landsstyret er VIPartiets høyeste myndighet mellom landsmøtene.
Landsstyret skal bestå av Sentralstyret og sittende fylkesleder i hvert fylke. Landsstyret opprettes når 50% av fylkene har aktive og godkjente fylkeslag med minst 20 medlemmer hver.
Landsstyrerepresentanten skal ha to (2) vararepresentanter i nummerert rekkefølge.
Når en landsstyrerepresentant ikke kan utøve sitt tillitsverv rykker vararepresentanten opp i den rekkefølge de er valgt, for resten av landsmøteperioden.
Hvis hverken landsstyrerepresentanten eller noen av vararepresentantene kan fortsette i sine tillitsverv, har fylkeslaget rett og plikt til å velge ny landsstyrerepresentant med to (2) personlige vararepresentanter i nummerert rekkefølge for resten av landsmøteperioden. Dette gjøres på neste fylkesårsmøte eller ved et ekstraordinært fylkesårsmøte.
Dersom sentralstyret finner det nødvendig, eller når minst halvparten av landsstyrerepresentantene krever det, kan landsstyret holde møte.
Sentralstyret kaller inn til Landsstyre med minst to ukers varsel.
Landsstyrets oppgaver er å:
- Behandle saker og innstillinger fra Sentralstyret, herunder, men ikke begrenset til
- Vedta kontingent og fordelingsnøkkel
- Vedta budsjett og godkjenne regnskap
- Vedta økonomireglement
- Vedta innstillinger til i saker som skal behandles på landsmøtet
- Behandle og vedta langsiktig strategi for parti- og stortingsorganisasjonen
- Fastsette partiets standpunkt i aktuelle politiske saker
Dersom Landsstyret ønsker endringer til en innstilling, skal saken sendes til Sentralstyret for videre utarbeiding. Ny innstillings skal inkluderes i agendaen for Landsstyrets neste møte.
Landsstyret er beslutningsdyktig når partiledelsen og mer enn halvparten av medlemmene er til stede.
Landsstyrets møte ledes av valgt møtedirigent.
Sentralstyret kan invitere gjester som observatører eller for å redegjøre i særskilte saker.
C. SENTRALSTYRET
Sentralstyret er partiets styre og registreres i enhetsregisteret i Brønnøysund.
Sentralstyret kan velge et eget Utøvende organ for partiet. Sentralstyret er ansvarlig for partiets Utøvende organ.
Sentralstyret er VIPartiets høyeste myndighet mellom landsmøtene, til Landsstyre er konstituert.
Sentralstyret består av leder, to nestledere, 4-8 styremedlemmer og 4 varamedlemmer, valgt av Landsmøtet. eller av ekstraordinært landsmøte.
I tillegg til de medlemmer som Landsmøtet velger, skal Sentralstyret også ha ett medlem fra VIPartiets ungdomsorganisasjon og ett medlem fra VIPartiets seniororganisasjon. Disse to sideorganisasjonene velger sin representant + ett (1) varamedlem på sine respektive landsmøter.
Det er Sentralstyret som avgjør tidspunktet for en slik inkludering.
Dersom VIPartiet er representert på Stortinget, er parlamentarisk leder og nestleder automatisk medlem av Sentralstyret. Dersom VIPartiet deltar i regjering, blir regjeringsgruppens leder og nestleder automatisk medlem av Sentralstyret.
Ved frafall blant medlemmene i Sentralstyret kan Sentralstyret supplere seg selv frem til neste ordinære landsmøte, med varerepresentanter i den rekkefølge de er valgt, eventuelle nye medlemmer/varaer ved behov.
Sentralstyrets oppgaver er å:
- Vedta VIPartiets arbeidsplaner
- Foreslå saksliste og innstille til Landsstyret og Landsmøtet
- Foreslå og innstille kontingenter og fordelingsnøkkel til Landsstyret/Landsmøtet
- Foreslå og innstille budsjett og regnskap til Landsstyret
- Opprette komiteer og utvalg for å sikre ivaretagelse av økonomiske, juridiske og politiske forpliktelser
- Lede det daglige arbeidet i VIPartiets hovedorganisasjon. Arbeidet kan delegeres til et eget arbeidsutvalg som Sentralstyret oppretter
- Samarbeide tett med partiets utøvende organ
- Inngå avtaler med revisor og andre aktuelle leverandører
- Avgjøre standpunkt i organisatoriske saker, inkl. men ikke begrenset til å godkjenne reglementet for valgkomité, stortingsgruppen, sametingsgruppen, fylkestingsgrupper, og kommunestyregrupper
Sentralstyret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene, herav minst en av lederne, er til stede.
Sentralstyret følger aktivt opp arbeidet i fylkeslagene og skal i samarbeid med disse legge til rette for at partivirksomheten blir drevet effektivt i alle deler av organisasjonen.
Finner Sentralstyret at arbeidet i et fylkeslag er utilfredsstillende, kan det kreve at ekstraordinært fylkesårsmøte blir innkalt for å behandle sentralstyrets forslag til tiltak.
Opprettelse av arbeidsutvalg
Sentralstyret kan opprette et arbeidsutvalg som skal lede det daglige arbeidet i VIPartiet og kan avgjøre alle saker som ikke er tillagt Sentralstyret, Landsstyret eller Landsmøtet. Arbeidsutvalget foreslår saksliste og innstiller til Sentralstyret.
Sentralstyret velger selv størrelse og medlemmer til et eventuelt arbeidsutvalg.
Sentralstyrets leder og nestleder/e skal være representert i arbeidsutvalget.
Organisasjonsutvalg
Sentralstyret kan opprette et Organisasjonsutvalget og vedta hvilke mandat utvalget skal ha. Sentralstyret velger selv størrelse, ledelse og medlemmer til et eventuelt Organisasjonsutvalg.
§ 4.3 FYLKESLAG
Fylkesorganisasjonene har ansvaret for VIPartiets arbeid i fylkene. Fylkesorganisasjonene skal søke å gjennomføre de programmer og planer som hovedorganisasjonens organer har vedtatt.
Avtaler om valgsamarbeid med andre partier må godkjennes av Sentralstyret.
Medlemmer av fylkeslaget er i utgangspunktet medlemmene av VIPartiet som har folkeregistrert adresse innenfor fylkets grenser. Leder/landsstyrerepresentant, nestleder og delegater til Landsmøtet skal være bosatt i det fylket de skal representere.
Ved dannelse av nye fylkeslag skal det først dannes et interimsstyre som skal arbeide frem mot et konstituerende årsmøte. Det konstituerende årsmøtet skal være godkjent på forhånd av Sentralstyret, og det skal være en representant fra Sentralstyret til stede. Sentralstyret kan også vedta, og gi skriftlig tillatelse til, at slikt møte holdes.
Fylkeslaget skal ha følgende organer:
A. Fylkesårsmøtet / nominasjonsmøtet
B. Fylkesstyret
A. FYLKESÅRSMØTET
Årsmøtet som er fylkets øverste organ i VIPartiet, skal avholdes i februar/mars hvert år og innkalles av Fylkesstyret med minst fire (4) ukers varsel. Forslag som ønskes behandlet på årsmøtet må være Fylkesstyret i hende innen minst to (2) uker før årsmøtet. Forslag innkommet etter denne frist kan likevel besluttes behandlet av årsmøtet med simpelt flertall.
Følgende kan være delegater til årsmøtet:
- Fylkesstyrets medlemmer.
- VIPartiets representanter i fylkestinget.
- Ordførere eller byrådsledere fra VIPartiet i fylkets kommuner.
- Gruppeleder- og nestleder i fylkestinget
- Gruppeleder og nestleder i kommunestyregruppene
- To delegater fra hvert lokallag valgt på lokallagets årsmøte.
- Tre delegater fra hver godkjent sideorganisasjon i fylket, valgt på sideorganisasjonens fylkesårsmøte.
- I tillegg skal lokallagene representeres med delegater etter Sainte-Laguës metode basert på gyldige medlemmer 1. januar i året fylkesårsmøtet avholdes.
Fylkesstyret skal foreslå til Sentralstyret hvor mange ekstra delegater som skal velges i lokallagene til fylkesårsmøtet. Totalt antall delegater skal begrenses til 150. Ved uforutsette hendelser, med pålegg fra myndighetene, kan Fylkesstyret utsette årsmøte om ikke en digital plattform kan brukes til gjennomføringen.
Fylkesårsmøtet skal:
- Godkjenne innkalling
- Godkjenne Fylkesstyrets innstilling til saksliste, dagsorden og forretningsorden
- Velge ordstyrer(e), referenter, tellekorps, og protokollunderskrivere
- Velge en eventuell redaksjonskomité
- Behandle Fylkesstyrets årsmelding, med regnskap og revisjonsberetningen
- Vedta fylkeslagets budsjett for kommende periode
- Behandle styrets årsplaner
- Drøfte aktuelle politiske spørsmål
- Vedta fylkesprogram i forbindelse med fylkestingsvalg
- Velge eventuell programkomité
- Velge valgkomité med 5 medlemmer
- Velge styre
- Velge Fylkesstyre med 5, 7, eller -9 medlemmer og 3 varamedlemmer for 2 år av gangen
- Fylkeslagsleder – som skal velges i mellomvalg år
- Fylkeslagets 1. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- Fylkeslagets 2. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- 2, 4, eller 6 fylkesstyremedlemmer – der 50% +1 velges i mellomvalgår, og resterende i valgår
- 3 varamedlemmer i rekkefølge – der 2 velges i mellomvalgår og 1 i valgår
- Velge landsstyrerepresentant (leder) og to (2) varamedlemmer i rekkefølge
- Velge delegater og varadelegater til VIPartiets Landsmøte
Fylkesårsmøtet er beslutningsdyktig når innkallingen har skjedd etter korrekt fremgangsmåte til medlemmene og sideorganisasjonene.
Møtet kan gjennomføres med fysisk oppmøte, digitalt eller som hybrid-møte
Fylkesstyret kan supplere med medlemmer hvis en eller flere medlemmer fratrer valgkomitéens arbeid.
Valgkomitéens medlemmer er ikke valgbare som partileder eller nestledere i partiet
Referentene skal skrive årsmøteprotokoll med årsberetning, regnskap, handlingsplan, budsjett og valg. Årsmøteprotokollen skal signeres av valgte protokollunderskrivere.
Fylkesstyret skal påse at signert årsmøteprotokoll skal registreres i Brønnøysund med styrets medlemmer, og deretter sendes til Organisasjonsutvalget innen 1. mai i året fylkesårsmøtet ble avholdt.
Ekstraordinært fylkesårsmøte
Ekstraordinært årsmøte avholdes når Sentralstyret, fylkesstyret, halvparten av medlemmene eller halvparten av lokallagene i fylket krever det. Ekstraordinært årsmøte innkalles med minst to ukers varsel og behandler kun saker som er angitt i innkallingen.
Protokoll for ekstraordinært årsmøte skal sendes Organisasjonsutvalget for arkivering innen 3 uker etter protokollens dato.
Ved uforutsette hendelser, med pålegg fra myndighetene, kan Fylkesstyret utsette ekstraordinært årsmøte om ikke en digital plattform kan brukes til gjennomføringen.
B. FYLKESSTYRET
Fylkesstyret består av leder, to nestledere, 2-5 styremedlemmer og 3 varamedlemmer, valgt av Fylkesårsmøtet eller av ekstraordinært fylkesårsmøte.
I tillegg til de medlemmer som Fylkesårsmøtet velger, skal Fylkesstyret også ha ett medlem fra VIPartiets ungdomsorganisasjon i fylket og ett medlem fra VIPartiets seniororganisasjon i fylket. Disse to sideorganisasjonene velger sin representant + ett (1) varamedlem på sine respektive fylkesårsmøter.
Fylkesstyrets oppgaver er å:
- Vedta Fylkeslagets arbeidsplaner.
- Foreslå saksliste til Fylkesårsmøtet.
- Vedta budsjett og regnskap
- Lede det daglige arbeidet i fylkeslaget. Arbeidet kan delegeres til et eget arbeidsutvalg som Fylkesstyret oppretter.
- Samarbeide tett med partiets utøvende organ.
- Inngå avtaler med revisor og andre aktuelle leverandører.
- Innstille til sentralstyret om stiftelse av nye lokallag
- Nedsette nødvendige utvalg og komitéer ved behov
- Godkjenne reglement for fylkestingsgruppen
- Sende signerte protokoller fra fylkesstyremøtene til Organisasjonsutvalget
Fylkesstyret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede.
Fylkesstyret følger aktivt opp arbeidet i lokallagene og skal i samarbeid med disse legge til rette for at partivirksomheten blir drevet effektivt i lokallagene.
Finner Fylkesstyret at arbeidet i et lokallag eller bydelslag er utilfredsstillende, kan det kreve at ekstraordinært lokallags/bydelslags- årsmøte blir innkalt for å behandle fylkesstyrets forslag til tiltak.
Opprettelse av arbeidsutvalg
Fylkesstyret kan opprette et arbeidsutvalg som skal lede det daglige arbeidet i VIPartiet og kan avgjøre alle saker som ikke er tillagt Fylkesstyret, Fylkesårsmøtet, Sentralstyret, Landsstyret eller Landsmøtet. Arbeidsutvalget foreslår saksliste og innstiller til Fylkesstyret.
Fylkesstyret velger selv størrelse og medlemmer til et eventuelt arbeidsutvalg.
Fylkesstyrets leder og nestleder/e skal være representert i arbeidsutvalget.
Arbeidsutvalgets møter skal protokollføres og signert kopi skal sendes Organisasjonsutvalget.
Nominasjon til Stortingsvalg og Fylkestingsvalg
Fylkeslagenes årsmøter eller fylkesstyrer skal sette ned en nominasjonskomité. Fylkeslagene avholder nominasjonsmøter enten i forbindelse med årsmøtet eller som separat møte i januar/februar i år med Stortings- eller Fylkestingsvalg.
Alle betalende medlemmer i fylket inviteres til å delta på nominasjonsprosessen gjennom sitt lokallag/bydelslag, som oppfordres til å gjennomføre prøvenominasjoner som leveres fylkesstyret eller nominasjonskomitéen i forkant av nominasjonsmøtet.
Det velges delegater til nominasjonsmøtet etter samme system som for delegater til fylkesårsmøtet.
Nominasjon til valglister må foretas i henhold til fristene som fremkommer i valgloven. Det skal avholdes skriftlige og hemmelige valg dersom noen på nominasjonsmøtet ber om det.
Nominasjonsmøtet skal også velge tillitsvalgt for listen med vararepresentant. Disse skal være medlemmer av fylkesstyret og må ha stemmerett i fylket.
Ved behov kan Sentralstyret beslutte å nedsette et nominasjonsråd som bistår fylkeslagene med nominasjonsprosessen.
Alle kandidater til valglistene må signere en avtale i henhold til §2.2.
§ 4.4 LOKALLAG/BYDELSLAG
Medlemmene i en kommune kan danne et lokallag som også kan deles i bydelslag. Lokallagene skal følge VIPartiets vedtekter og retningslinjer. Kommunestyregruppens leder samt leder for godkjente lokale sideorganisasjoner skal være representert i styret. Lokallaget har ansvar for VIPartiets arbeid i kommunene. Lokallaget skal søke å gjennomføre de programmer og planer som hovedorganisasjonen og fylkesorganisasjonens organer har vedtatt. Avtaler om valgsamarbeid med andre partier må godkjennes av Fylkesstyret.
Årsmøte
Lokalforeninger skal avholde sine årsmøter i januar.
Årsmøtet skal behandle følgende saker:
- Valg av styre med 3, 5, 7 eller 9 medlemmer og 1-3 vara medlemmer for 2 år av gangen.
- Lokallagsleder – som skal velges i mellomvalg år
- Lokallagets 1. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- Lokallagets 2. nestleder – som skal velges i valgår f.o.m. 2027
- 2, 4, eller 6 styremedlemmer – der 50% +1 velges i mellomvalgår, og resterende i valgår
- 1-3 varamedlemmer i rekkefølge – der 50% +1 velges i mellomvalgår og resten i valgår.
- Behandle styrets årsberetning og regnskap.
- Planer for kommende års arbeid
- Vedta kommunevalgprogram.
- Vedta innspill til Fylkes- og Stortingsvalgprogram
- Velge valgkomité.
- Velge nominasjonskomité.
- Velge delegater og varadelegater i nummerert rekkefølge til VIpartiets fylkesårsmøte
- Skrive Årsmøteprotokoll med årsberetning, regnskap (hvis foreningen har aktiva), handlingsplan, budsjett (hvis foreningen har aktiva) og valg.
- Signert Årsmøteprotokoll skal registreres i Brønnøysund med styrets medlemmer, og deretter skal sendes til Organisasjonsutvalget innen 1. mai i året årsmøtet avholdes.
Alle betalende medlemmer som er bosatt i en kommune eller innen et annet geografisk område som foreningen representerer har møte- og talerett i lokallagets årsmøter, programmøter og nominasjonsmøter. Medlemmenes stemmerett og valgbarhet reguleres i §2.1 og §2.2.
Ved uforutsette hendelser, med pålegg fra myndighetene, kan Lokallagsstyret utsette årsmøte om ikke en digital plattform kan brukes til gjennomføringen.
Lokalprogrammer
Lokallaget vedtar eget kommunevalgprogram på årsmøtet eller i eget programmøte før 31. januar i år med kommunestyrevalg.
Nominasjoner til kommunestyrevalgene
Lokallaget avholder sitt nominasjonsmøte i forbindelse med valg til kommunestyret etter at kommunevalgprogrammet er vedtatt slik at kandidatene forplikter seg til programmet og partiets retningslinjer. Alle kandidater må signere en avtale i.h.h.t. §2.2.
Nominasjonsmøtet skal velge tillitsvalgt med vara for listen. De tillitsvalgte bør være medlem av styret og må ha stemmerett i kommunen.
Ved behov kan Sentralstyret beslutte å nedsette et nominasjonsråd som bistår lokallagene med nominasjonsprosessen.
§ 4.5 SIDEORGANISASJONER
Sideorganisasjoner kan vedtas opprettet av Sentralstyret. Sideorganisasjonene skriver sine egne vedtekter i samarbeid med Sentralstyret. Sideorganisasjonene kan bestå av en nasjonal hovedorganisasjon med fylkeslag og evt. lokallag. De skal avholde egne årsmøter eller landsmøter og har rett til å stille med delegater på VIPartiets Fylkesårsmøter og Landsmøte.
5.1 SKRIFTLIG/HEMMELIG VALG SKAL GJENNOMFØRES
- Når det er flere kandidater enn verv.
- Når minst ett betalende medlem krever det.
§ 5.2 VALGPROSEDYRER VED SKRIFTLIG OG HEMMELIG VALG
Der flere enn én kandidat skal velges:
På stemmeseddelen skal det føres opp like mange navn som det antallet som skal velges. De kandidatene som har fått flest stemmer, anses som valgt. Ved stemmelikhet mellom to eller flere kandidater, foretas omvalg mellom disse. Ved fortsatt stemmelikhet, foretas loddtrekning.
Der kun en skal velges, men der det er to eller flere kandidater:
Den som oppnår flere enn halvparten av de avgitte stemmene blir valgt. Blank stemme regnes ikke som avgitt stemme.
Dersom ingen kandidat i første valgomgang oppnår flere enn halvparten av de avgitte stemmene, foretas omvalg. Er det flere enn to kandidater, strykes kandidatene med minst antall stemmer helt til den gjenværende kandidaten med flest antall stemmer har over 50 prosent av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet i siste omgang avgjøres valget ved loddtrekning.
Gjennomføring av møter og valg skal ivaretas med teknologiske verktøy, også ved fysisk oppmøte, i den grad det er mulig.
§ 6. PROGRAMBEHANDLING
VIPartiet ønsker en demokratisk programprosess i alle ledd av partiet. VIPartiet kan ha flere ulike programmer. Arbeidet gjøres ved hjelp av digitale verktøy og over den digitale plattformen VIPartiet til enhver tid bruker. Programbehandlingsrutinene fastsettes av Landsstyret.
§ 6.1 BEHANDLING AV STORTINGSVALGPROGRAMMER
Stortingsvalgprogrammet vedtas av Landsmøtet med simpelt flertall i år med Stortingsvalg.
I året før Stortingsvalg skal Landsmøtet velge en programkomité som skal arbeide demokratisk med forslag til program.
Programkomitéen skal bestå av minst fem medlemmer og tre varamedlemmer i nummerert rekkefølge.
Programkomitéen skal søke innspill til programmet i alle partiledd, samt fra eksterne fagmiljø og andre relevante organisasjoner.
Programkomitéens oppgaver er å:
- Meddele gjeldende prosedyre og tidsfrister til medlemmene, lokallag, fylkeslag og andre interessenter
- Lage et førsteutkast til program innen 15. september i året før Stortingsvalget.
- Førsteutkastet gjøres tilgjengelig med fire ukers høringsfrist
- Motta og vurdere innkomne endringsforslag
- Lage et andreutkast til program innen 30. november i året før Stortingsvalget.
- Andreutkastet gjøres tilgjengelig for medlemmer, fylkeslag og lokallag
En endelig behandling på fylkeslagenes- og lokallagenes årsmøter, evt. i egne programmøter gjennomføres og eventuelle endringsforslag som vedtas sendes til en redaksjonskomité nedsatt av Sentralstyret.
Redaksjonskomitéens oppgaver er å:
- Meddele prosedyre og tidsfrist for endringsforslag
- Motta og vurdere innkomne endringsforslag
- Lage en innstilling til Landsmøtet om hvilke endringsforslag anbefales eller ikke
Endringsforslag med redaksjonskomitéens innstilling gjøres tilgjengelig for medlemmer/delegater og lokal- og fylkeslag på den digitale plattformen som brukes i forbindelse med Landsmøtet.
§ 6.2 BEHANDLING AV FYLKESTING- OG KOMMUNESTYREPROGRAMMER
Fylkes- og kommunelag som stiller lister ved kommune- og fylkestingsvalg, vedtar egne programmer i årsmøtet før valget eller i eget programmøte. Programmene vedtas med simpelt flertall.
Møte- og stemmerett i årsmøtet eller i programmøtene reguleres i §2.1.
Programmene må være i samsvar med VIPartiets formål, verdier og visjon og gjeldende Stortingsvalgprogram.
Både fylkeslag og lokallag oppfordres til å gjennomføre en programbehandling som ligner den som hovedorganisasjonen gjennomfører for Stortingsvalgsprogram, med fokus på høring blant alle medlemmer og i lokalsamfunnet, fortrinnsvis i to runder.
Programbehandlingsrutinene vedtas på årsmøtet et eller to år før valget der det samtidig velges programkomité. Lagets styre setter ned en eventuell redaksjonskomité.
En kopi av programmene skal sendes til Organisasjonsutvalget for arkivering.
§ 7. VARSLING
Varsling om kritikkverdige forhold er et viktig verktøy for å sikre VIPartiets integritet og etterlevelse av etiske standarder, vedtekter og lover.
Det skal varsles når et medlem eller en tillitsvalgt bryter med offentlig lov og regelverk, partiets vedtekter, verdier, kultur eller etiske retningslinjer, og derved svekker partiets verdiforvaltning, tillit, integritet, eller omdømme.
Medlemmer og personer med verv i VIPartiet har rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold.
Varsling i VIPartiet reguleres av denne paragrafen og utdypes i VIPartiets Etiske retningslinjer, varslingsrutiner og sanksjonsmuligheter.
§ 8. SANKSJONER
Ved brudd i henhold til §7 kan VIPartiet komme til å ta offentlig avstand fra adferd og handlinger, og oppfordre vedkommende å vurdere sitt tillitsverv.
I behandling av varsel skal medlemmet og medlemmets lokallag gis rimelig tid til å skriftlig uttale seg om saken før et vedtak fattes.
Vedtaket skal inneholde en varighet og sanksjonsmulighetene er utdypet i VIPartiets Etiske retningslinjer, varslingsrutiner og sanksjonsmulighet.
§ 9.1 OPPLØSNING
Oppløsning av partiet kan bare behandles på ordinært Landsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 3/4 flertall, innkalles ekstraordinært landsmøte minst seks måneder senere. For at oppløsningen skal skje, må vedtaket her gjentas med 3/4 flertall. Det kan velges et avviklingsstyre som skal forestå avviklingen. Det ordinære styret kan velges til avviklingsstyre, og får stilling som avviklingsstyre om intet annet valg foretas.
Partiets formue skal etter oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle et veldedig formål bestemt av ekstraordinært landsmøtet. Ingen medlemmer har krav på foreningens midler eller andel av disse.
§ 9.2 OPPLØSNING AV LOKALLAG OG FYLKESLAG
Lokallag og fylkeslag oppløses etter vedtak om dette med minst 3/4 flertall blant de stemmeberettigete på to påfølgende årsmøter med minst seks måneders mellomrom, hvorav minst ett av disse må være ordinært årsmøte.
Ved oppløsning av underenheter skal aktiva tilfalle overordnet organisatorisk organ.
§ 10. HABILITET
Habilitetsbestemmelsene gjelder for tillitsvalgte for VIPartiet og enhver annen som representerer eller utfører tjenester for VIPartiet.
En tillitsvalgt i VIPartiet er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i partiets interne saker når vedkommende:
- Er selv part i saken
- Er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken
- Er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part
- Er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte
- Leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for en organisasjon, foretak, eller selskap som er part i saken
Likeså er vedkommende ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.
Tillitsvalgte skal i god tid si fra om forhold som gjør eller kan gjøre vedkommende ugild. Når en tillitsvalgt er ugild, skal om nødvendig varamedlem eller annen stedfortreder innkalles til å møte og delta ved avgjørelsen i gjeldende sak.